Lecznicze działanie snu. Jak sen zwalcza choroby?



Właściwości lecznicze snu
są nieocenione. Wpływ snu na zdrowie jest stale udowadniany przez badania przeprowadzane przez naukowców. Dowiedz się więcej.

Zacznij spać przez odpowiednią liczbę godzin dopasowaną do potrzeb Twojego organizmu, a zobaczysz, że Twoje życie zupełnie się zmieni, zaczynając od stanu psychicznego, na wyglądzie sylwetki kończąc. Właściwości lecznicze snu często są niedoceniane, dlatego warto poznać kilka charakterystycznych elementów, poprzez jakie sen wpływa na organizm. Więcej informacji na ten temat znajdziesz poniżej.

 

Wpływ snu na zdrowie – ile śpimy?

Spokojny sen to lekarstwo niemal na wszystko. Niestety, w dzisiejszych zabieganych czasach sen stał się dla wielu ludzi niekoniecznym dodatkiem do codzienności. Według naukowców z  Harvardu, Oxfordu, Cambridge, Manchesteru i Surrey przeciętny człowiek śpi dzisiaj aż o dwie godziny krócej niż w latach 60. ubiegłego wieku. Ma to ogromne przełożenie na jego zdrowie, kondycję ciała i ogólne samopoczucie.

Żyjemy szybko. W ciągu jednej dobry chcemy złapać czas na pracę, czas na odpoczynek, na codzienne domowe obowiązki, na rozwijanie pasji i spotkania towarzyskie. Czy to wszystko da się zrobić bez szkody na czasu snu? To zależy od indywidualnego podejścia, od rodzaju pracy i innych podejmowanych obowiązków. Jedno jest pewne. Dzisiejszy człowiek nieco mniej skupia się na odpoczynku, a więcej na działaniach podejmowanych w ciągu dnia.

Niestety, dla niektórych osób sen to strata czas. Zamiast niego wolą podejmować jakieś aktywności, pracować lub surfować po internecie. Dostępność nowoczesnych technologii negatywnie wpływa na jakość naszego snu, dlatego specjaliści zalecają, aby przed snem nie korzystać z urządzeń emitujących niebieskie światło (np. smartfonów czy tabletów).

To nie wszystko. Na nasz sen ma duży wpływ stres. Żyjemy w nerwach, stres jest nieodłączną częścią naszego życia. O ile jego niewielka ilość pozytywnie wpływa na zaangażowanie w obowiązki, o tyle zbyt duża ilość jest zgubna dla zdrowia. Stres wpływa na nieprawidłowy sen, dlatego należy postarać się o jego ograniczenie w życiu. Poza tym może on być przyczyną wielu chorób.

 

Wpływ snu na zdrowie – jak ważny jest sen?

Sen to czynność fizjologiczna niezmiernie ważna dla naszego organizmu. Dzięki niemu jesteśmy w stanie zachować dobre zdrowie, a nawet prawidłową sylwetkę. Więcej na temat korzyści płynących ze snu poniżej.

1. Im mniej snu, tym, większy poziom tkanki tłuszczowej w organizmie, jak dowodzą naukowcy. To nie wszystko. Podczas przeprowadzania redukcji masy ciała niewystarczająca ilość snu może uniemożliwiać sprawne przeprowadzenie tego procesu.

2. Sen wpływa także na pracę neuroprzekaźników, a tym samym na pracę całego układu nerwowego. To wiąże się z odpowiednia ilością energii do działania.

3. Zbyt krótki sen może skutkować zapadnięciem na cukrzycę (co ciekawe, tak samo jest w przypadku zbyt długiego snu). Odpowiednia ilość snu dla dorosłego człowieka to ok. 7–8 godzin na dobę.

4. W przypadku mężczyzn zbyt krótki sen może skutkować obniżeniem poziomu testosteronu w organizmie.

5. Podczas snu możemy się odpowiednio zregenerować. Daje on możliwość uwolnienia bardzo dużej ilości hormonu wzrostu (także dlatego mówi się, że podczas snu dzieci rosną – to w zasadzie prawda).

Wspomniani wyżej naukowcy przekonują, że nieprawidłowy sen i sen za krótki wpływają na zakłócenie cyklu dobowego, a tym samym na zwiększenie zachorowania na takie przypadłości jak: nowotwór, choroby serca, cukrzyca i otyłość.

 

Właściwości lecznicze snu – ile spać w czasie choroby?

Kiedy zbliża się jesień, musimy być gotowi na wyzwanie, jakie stawiają nam choroby. Czy to przeziębienia, czy poważniejsze problemy – wszystkie powinniśmy wyleżeć, aby doleczyć się do końca. Wielką rolę w powrocie do zdrowia ma sen. To on jest naszym wyjątkowym ratunkiem, dlatego trzeba znaleźć na niego czas.

Regeneracja chorego organizmu zaczyna się już wieczorem, kiedy ten przygotowuje się do całonocnego snu. Wieczorem uaktywnia się szyszynka, czyli gruczoł dokrewny, wytwarzający melatoninę. To on odpowiada za sen. Praca serca zwalnia, układ oddechowy także. Cały organizm się uspokaja i wycisza, przygotowując do snu.

Nie tylko noc sprzyja wyzdrowieniu. Podczas choroby także spanie w ciągu dnia wspomaga regenerację, tym bardziej że organizm jest zmęczony i słaby.

Odpoczywanie w czasie choroby nie powinno być niczym zaburzone. Staraj się znaleźć sobie zastępstwo do wykonywania obowiązków domowych i poproś domowników o ciszę, kiedy Ty śpisz. Sen nieprzerywany i odbywający się w ciszy jest w stanie zapewnić Ci zdrowie.

Wpływ snu na zdrowie podczas choroby jest nieoceniony. Nawet najdroższe lekarstwa przyjmowane systematycznie nie pomogą, jeśli braknie odpowiedniej dawki snu.

 

Wpływ snu na zdrowie – 10 zasad dobrego snu

Aby wpływ snu na zdrowie był tylko pozytywny, warto przestrzegać kilku zasad, które wspierają spokojny odpoczynek:

1. Pamiętaj o stałych godzinach wstawania. Codziennie nastawiaj budzik na te samą godzinę i staraj się przestrzegać wyznaczonego rytmu bez względu na to, czy idziesz do pracy, czy nie.

2. Kiedy tylko poczujesz zmęczenie, od razu idź do łózka. W innym przypadku zaburzysz swój sen: zaśniesz w trakcie filmu, rozbudzisz się, żeby dojść do łóżka, by ponownie zasnąć. A ponownie zasnąć może nie być tak prosto.

3. Zaplanuj sobie aktywność fizyczną w ciągu dnia. Może to być rano albo wieczorem (byle nie bezpośrednio przed snem). Aktywność fizyczna jest niezbędna u każdego człowieka, mimo że nie wszyscy zdają sobie z tego sprawę.

4. Zadbaj o temperaturę w sypialni. Przed snem wywietrz pomieszczenie i staraj się, by nie było za gorąco. Maksymalna temperatura w sypialni podczas zasypiania to 20 stopni. Pod kołdrą i tak się rozgrzejesz, więc wyższa temperatura tylko utrudniłaby Ci zasypianie.

5. Ostatni posiłek (kolacja) powinien być zjedzony najpóźniej 2–3 godziny przed snem. Jedzenie bezpośrednio przed położeniem się do łóżka rozpocznie proces trawienia, który uniemożliwi spokojne zasypianie. Pamiętaj też, żeby przed snem nie jeść białego pieczywa, potraw ciężkostrawnych ani nie pić dużych ilości alkoholu.

6. Jeśli nie możesz zasnąć, przewracasz się z boku na bok, nie każ sobie spać na siłę. Najlepiej wstań, idź do innego pokoju i weź jakąś książkę. Jeśli jesteś zmęczony, to czytanie znuży Cię i będziesz miał ochotę szybciej zasnąć.

7. Zadbaj o stan sypialni. Niech będzie pomalowana na kolory sprzyjające odpoczynkowi, np. beżowy, pomarańczowy, błękitny, biały.

8. Unikaj zbyt długich popołudniowych drzemek. Po południu powinna wystarczyć maksymalnie 20-minutowa drzemka.

9. Weź ciepły prysznic, który pomoże Ci się odprężyć i przygotować na sen. Wybierz płyny do kąpieli o ulubionych zapachach.

10. Wygaś w sypialni wszystkie światła, zasłoń okna roletami, by nie dobiegało światło uliczne lub światło księżyca. Dzięki temu nic nie zakłóci Twojego snu.

 

Właściwości lecznicze snu – kiedy spać?

Spanie w czasie choroby to podstawa do wyzdrowienia. Kiedy jeszcze spać, aby zgromadzić siły do działania lub poprawy swojego samopoczucia?

Sen w ciąży jest nieoceniony. Organizm kobiety bardzo się zmienia, następują w nim zmiany (hormonalne i fizyczne), których nie da się nabyć poza stanem błogosławionym. Często jest tak, że kobiety w ciąży sen po prostu morzy, więc one same się mu poddają. To bardzo dobrze.

Równie ważne co spanie w ciąży jest wyspanie się przed porodem. Mimo że może to być trudne ze względu na emocje, specjaliści doradzają, żeby zapewnić sobie spokojny sen. Niewyspanie w czasie porodu da o sobie znać zmęczeniem. A przecież podczas rodzenia trzeba mieć bardzo dużo siły.

Ważne egzaminy to również czas wzmożonej aktywności układu nerwowego. Nie warto zarywać nocy, przygotowując się do odpowiedzi, ponieważ to może osłabić naszą odporność. Tym samym zamiast na sali egzaminacyjnej znajdziemy się w łóżku.

 

 

Właściwości lecznicze snu mają duży wpływ na nasze codzienne życie. Nasz organizm potrzebuje stałej dawki spokojnego snu, by móc dobrze funkcjonować. Jest on ważną częścią naszego dnia, chroniąc przed infekcjami i chorobami oraz pomagając zwalczać te, które już wystąpiły.

Komentarze ()